Plynová auta ze Švédska získávají český trh

Majitelé společnosti EUROCNG Jan Fencl a Patrik Hutník hovoří o tom, jak dovážejí ojetá plynová auta ze Švédska, ale také o zájmu Švédů o toto palivo a rozvoji CNG v Česku.

Statistiky napovídají, že zájem o auta na stlačený zemní plyn (CNG) na českém trhu stoupá. Odpovídá to i vašim zkušenostem z prodeje aut na CNG?

Ano, jednoznačně můžeme potvrdit tento trend. Během posledních dvou let se zájem o CNG automobily zněkolikanásobil. Je to dáno poměrně rychlou výstavbou plnících stanic po celé České republice a také větší osvětou. O CNG se více píše i mluví v mediích. Lidé pomalu začínají oddělovat CNG od LPG, začínají si uvědomovat i ekologické výhody tohoto pohonu. Samozřejmě ekonomická stránka je v Česku stále ten hlavní motivátor. Měli jsme už ale i několik zákazníků, které zajímalo zejména o kolik méně škodlivin je vypouštěno do vzduchu u CNG vozu oproti naftovému pohonu. Mnoho lidí se také obává filtru pevných částic, což je časovaná bomba zejména u starších naftových vozů. Po zjištění, že v CNG autě žádný takový filtr není a být nemusí, je rozhodování, jaké auto si pořídit, zase o něco jednodušší.

Zajímavé je, že se zvyšuje procento zákazníků, kteří nekupují auto do firmy, tedy nepožadují odpočet DPH. Jsou to lidé, kteří si kupují auto do rodiny a zajímá je jak ekonomická, tak ekologická stránka věci. Je to pro nás dobré znamení, protože naše auta jsou nejen kvalitní, ale snažíme se je prodávat za ceny, které si mohou dovolit i lidé hledající auto pro rodinné účely. Počet firemních zákazníků ale zatím samozřejmě převažuje.

Majitelé EUROCNG Jan Fencl a Patrik Hutník (vpravo).

Co nabízí toto alternativní palivo lepšího, než jsou zavedené pohonné hmoty benzín a nafta?

CNG jako palivo pro osobní, ale i nákladní dopravu nabízí řadu výhod oproti konvenčním ropným palivům. Zjednodušeně, při jízdě na CNG šetříte peníze i přírodu.

Náklady na pohonné hmoty u CNG aut jsou výrazně nižší než u benzínu a nafty. Pro představu je to jako byste jezdili na benzín, který by stál kolem 18 Kč/l. Pokud navíc firma využívá vlastní plnící zařízení, úspora je ještě výraznější.

CNG je ekologické. V porovnání s benzínem má o 30% nižší emise oxidu uhličitého (s příměsí bioplynu ještě méně), o 90% nižší emise oxidu uhelnatého, o 90% nižší emise oxidu dusíku. Dále prakticky nulové emise karcinogenních pevných částic, aromatických uhlovodíků a aldehydů. Lakonicky řečeno, CNG auto nesmrdí.

Technologie CNG systémů ve vozidlech je navíc naprosto bezpečná. Tlakové nádrže jsou vyrobeny z vysokopevnostní oceli nebo kompozitu. Jsou opatřeny speciálními ventily, které při nadměrném zvýšení tlaku nebo teploty (např.při požáru či havárii) zastaví přívod paliva do motoru a naopak umožní  řízené odpuštění či odhoření CNG. Nemůže tak dojít k explozi.

Věnujete se prodeji ojetých aut. Má význam si koupit ojeté vozidlo, když na trhu jsou nová auta na CNG přímo od výrobce?

Tady jde především o pořizovací cenu auta, o prvotní investici. Existuje spousta firem, jejichž politikou je kupovat lehce ojetá vozidla s dobrým „rodokmenem“, protože si snadno spočítají, že za takové auto zaplatí výrazně méně než za úplně nové a přitom jim takové vozidlo může poskytnout srovnatelnou službu.

My ke každému vozu poskytujeme jeden rok záruky, vždy v nejširším možném krytí. Tuto záruku je možno prodloužit až na tři roky, čímž se jistota při koupi ojetého vozu ještě více blíží jistotě při nákupu úplně nového.

U soukromé klientely hledisko ceny vozu hraje ještě daleko větší roli. Převážná většina rodin si pro soukromé účely nový vůz, který by splňoval požadavky na kapacitu a bezpečnost, jednoduše nemůže dovolit.

Vyplatí se koupit auto na CNG i v době, kdy  se ceny benzínu a nafty pohybují kolem 30 korun?

Ano, vyplatí se to. Průměrná cena jednoho kilogramu CNG se nyní pohybuje kolem 24,80 Kč a toto množství odpovídá cca 1,4 l benzínu či nafty. Například kombi střední třídy Volkswagen Passat Ecofuel má reálnou průměrnou spotřebu 4,5kg CNG na 100 km. Oproti benzínu je to úspora o zhruba 50%, oproti naftě asi o 30%. Není co dodat. Navíc ceny plynu mají plynulejší pohyb na světových trzích a jejich změny nejsou tak dramatické a rychlé jako u ropy. Ještě nějaký čas se očekává jejich pokles a tudíž i rozdíl cen CNG a ropných paliv se může v blízké budoucnosti ještě zvyšovat.

Showroom v sídle firmy EUROCNG v Hostivicích u Prahy.

Přiznám se, že mě zaujalo, že auta na CNG dovážíte ze Švédska. Proč právě Švédsko?

Máme osobní zkušenost se životem ve Švédsku. Exportem (ale i importem) různých druhů vozidel z této země se zabýváme už déle než 11 let. Švédsko je stále nezkažené různými nešvary trhu s ojetými vozidly, které jsou všeobecně známé u nás a nyní se vyskytují v hojné míře už například i v Německu. Stav vozidel je na úplně jiné úrovni. Majitelé o auta pečují, servisní prohlídky se provádějí v autorizovaných servisech, historie je prokazatelná. Ve Švédsku se jezdí poměrně pomalu (max. 110 na dálnici) a to na kvalitních silnicích. Tím pádem stav tříletého švédského vozu je mnohdy lepší, než stav ročního auta v ČR.

V čem se liší český a švédský trh s těmito vozidly, je ve Švédsku větší výběr vozů na CNG?

Zajímavé na Švédsku v souvislosti s CNG je hned několik věcí. Palivo jako takové tam není vůbec levné, 1kg CNG vychází dráž než 1l benzínu. Pokud se vezme v úvahu, že auto na CNG spálí méně paliva, pak je výhodnost provozu na plyn srovnatelná s provozem na benzín. Důvod, proč je ve Švédsku velký počet vozů spalujících CNG není tedy v ceně paliva. Jsou to zejména úlevy na daních při provozování ekologického vozu. Ve Švédsku musí platit každý občan daň z vozidla (nejenom podnikatelé, jako je tomu v ČR) a rozdíl oproti dani za diesel a CNG je výrazný. Značnou měrou se na tom podílejí také firmy, které dostávají další úlevy, pokud berou do firemních flotil „zelená“ auta. CNG je jednou z nejoblíbenějších alternativ. Velká obliba je také mezi řidiči taxi. Více než 2/3 z nich sedlají vůz na CNG.

Jaký je zájem Švédů o ekologii a celkově o zdravé životní prostředí? Dávají důraz také na dopravu? 

Dalším důvodem, proč je ve Švédsku CNG oblíbené je samozřejmě ekologický přínos. Většině lidí v této severské zemi není ekologie lhostejná. Velká část prodávaného CNG na čerpacích stanicích je bioplyn, který pochází z bio-plynových stanic, skládek, čističek kalových vod. Málokdy se prodává CNG, kde stoprocentní surovinou je klasický zemní plyn.

Zajímavý je fakt, že ve Švédsku je skoro nulová plynofikace. Plyn je rozvedený pouze po Stockholmu a částečně Goteborgu, ale po celé zemi žádná rozvinutá plynová síť není. Většina plnících stanic je tedy zásobena svážkovými kontejnery, ze kterých se CNG přepouští. Ty se následně zase odvezou k naplnění. I přes tuto komplikaci stojí Švédům za to dál síť plniček CNG rozvíjet.

Obracejí se na vás zákazníci s tím, že chtějí dovézt ze Švédska  konkrétní typ vozu? 

Ano, to se děje čím dál častěji. Přibližně polovinu vozů vykupujeme a vozíme na náš CNG showroom, který jsme otevřeli začátkem roku 2016 na západním okraji Prahy, v Hostivici. Je k nalezení i na našich webových stránkách www.eurocng.cz. Druhá polovina jsou konkrétní objednávky na dovoz ze Švédska. Někteří zákazníci mají již i přímo vyhlédnuté auto, který chtějí dovézt. Většinou ale vozy hledáme a doporučujeme my. Za tu dlouhou dobu, co se dovozem vozů ze Švédska zabýváme, již víme přesně, kde auto můžeme koupit a kde to úplně vhodné být nemusí, jaké jsou k vozu nutné formality, aby šlo v ČR bez problémů přihlásit atd. Zajišťujeme zkrátka kompletní dovozový servis se vším všudy.

Nabízíte různé značky a modely vozů, nebo se soustřeďujete jen na určitou značku? 

Důležité je zdůraznit, že naše společnost se věnuje prodeji pouze originálních CNG vozidel. Tedy takových, která jsou upravena pro provoz na CNG přímo v továrně výrobce. Neprodáváme individuálně dodatečně přestavená auta ani nezajišťujeme přestavby klasických benzínových vozů na CNG. Tímto bychom se chtěli odlišit od ostatních prodejců.

Originální CNG auta jsou na spalování CNG lépe připravena již z výroby a integrace všech součástí alternativního pohonu je vždy na vysoké úrovni. Důležitá je pro nás spokojenost zákazníka a jeho radost z nového, i když ojetého, vozu.

Tato strategie nás ovšem limituje ve škále modelů a značek, které můžeme nabízet. Většina prodaných vozů nese značku Volkswagen. Tato automobilka vyrábí, respektive vyráběla Passat, Touran a Caddy na CNG, což jsou mezi našimi zákazníky nejoblíbenější modely.

Tím, že se zaměřujeme hlavně na Švédsko, máme v nabídce i méně známé CNG vozy od Volva nebo Subaru. I vozy Fiatu a Opelu se u nás občas v nabídce najdou, ale jejich zastoupení je menší, v severských zemích nejsou tyto značky příliš aktivní.

Zúčastnili jste se letos prvního salonu ekologické dopravy, který se uskutečnil v září v Praze. Se  Subaru s pohonem na čtyři kola jste na tomto autosalonu získali také  první místo v soutěži  EkoAuto 2016 v kategorii aut na plyn.  To bylo také auto dovezené ze Švédska?  

Výstava EkoAuto 2016 nás oslovila a rozhodli jsme se tam prezentovat portfolio námi dovážených vozů široké veřejnosti. Celkově jsme s účastí spokojeni, během výstavy se nám podařilo prodat dva vystavované vozy přímo na místě. I to svědčí o sílícím zájmu o auta na CNG.

Co se týče Subaru Outback CNG 4×4, dané auto je také dovezeno ze Švédska. Je to jediné SUV s pohonem 4×4, které výrobce nabízí ve verzi na CNG Bohužel úplně nejnovější typ Subaru Outback se na CNG zatím nenabízí a nemáme informace, jestli tomu tak v budoucnu bude. Tudíž Subaru Outback/Legacy modelových let 2012-2015 je jediná možnost, jak získat vůz 4×4 s originálním CNG.

Z expozice EUROCNG na EkoAutu 2016.

Uvažujete o tom, že budete dovážet  i jiná vozidla než osobní auta, například trucky  nebo autobusy na CNG? 

Naše portfolio zahrnuje i dodávky typu VW Caddy, VW Transporter nebo třeba Fiat Ducato a Mercedes Sprinter. Nedávno jsme dovezli na zakázku i Iveco valník s nakládací hydraulickou rukou o celkové hmotnosti  5 200 kg. Jsme schopni dovézt prakticky všechno, co je ve Švédsku v nabídce, ale naším hlavním zaměřením jsou osobní vozy a lehčí dodávky do 3 500 kg.

Vít Smrčka