Na čerpacích stanicích velkoobchodního řetězce Makro vzniká sít prodejních míst stlačeného zemního plynu (CNG). První plnicí stanice s tímto ekologickým motorovým palivem byla otevřena 6. června v Čestlicích. Makro chce také nakoupit auta na CNG.
Celkem 100 milionů korun bude firma Bonett investovat do postavení sítě plnicích stanic na pumpách při obchodním řetězci Makro. Po obchodní zóně Čestlice na okraji Prahy, kde byla otevřena první, chce Bonett ve spolupráci s velkoobchodním řetězcem pokračovat. Ještě v červnu by měla být otevřena plnicí stanice CNG při centrále Makra v Praze Stodůlkách. V průběhu července bude zprovozněna stanice v Brně, následně potom v Praze na Černém Mostě. Do konce roku pak budou moci řidiči plnit CNG na pobočce Makro v Ostravě, Plzni a v Karlových Varech. „Celý projekt bychom chtěli dokončit v průběhu příštího roku, kdy postupně postavíme stanice na dalších pobočkách Makro,“ představuje harmonogram výstavby místopředseda představenstva společnosti Bonett Gas Investment Václav Holovčák. „Jde o první podobnou realizaci ekologických plnicích stanic ve spolupráci se silným obchodním řetězcem. Je to zcela nový koncept prodeje CNG,“ dodává.
Václav Holovčák (vlevo) a Tomáš Tršo při otevření CNG stanice v Čestlicích.
Firmy budou spolupracovat i na Slovensku
Na konci příštího roku by tak při obchodním řetězci mělo stát 10 plnicích stanic CNG. Makro má v Česku celkem třináct prodejních míst. Ve Zlíně už spolupracuje na CNG stanicí s firmou E.ON, v Hradci Králové a Ústí nad Labem nebudou kvůli technickým překážkám CNG stojany stát. Určitou náhradou se v severních Čechách stane CNG stanice při distribučním středisku Makro v Úžici u Ústí nad Labem. Tím by ale spolupráce Bonettu s Makrem nemusela končit. Firmy připravují také postavení plnicích stanic CNG při prodejnách Makro na Slovensku, kde má šest prodejen. Dvě stanice CNG by měly stát v Bratislavě, další ve Zvolenu a v Košicích.
Makro nakoupí auta na CNG
Rozšířením nabídky o CNG vysvětlují představitelé řetězce snahou vyjít vstříc zákazníkům a také rostoucí oblibou tohoto ekologického paliva. „ V poslední době se nás sami zákazníci dotazovali, zde nebudeme mít na pumpách také CNG,“ upozorňuje šéf regionálního prodeje společnosti Makro Tomáš Tršo, že podnět přišel odzákazníků Makra. Ze 40 procent přitom nakupují v Makru lidé podnikající v gastronomii. „Toto palivo se nám líbí, CNG má malou ekologickou stopu, “ vyjádřil se Tomáš Tomáš Tršo k dalšímu důvodu proč se rozhodli rozšířit nabídku na svých stanicích PHM. Jak dále řekl portálu energieinfo.cz obchodní řetězec plánuje také nákup vozidel na CNG pro distribuci zboží. V současnosti má vlastních 150 aut, z toho na CNG by mělo být několik desítek aut, bližší počet zatím neupřesnil. Prvních 22 dodávek na CNG Makro pořídí pro centrálu v Praze Stodůlkách. Nevyloučil, že také Makro bude jednat o přechodu na CNG s dodavatelskými firmami, které pro řetězec vozí zboží. Připomenul, že sami dopravci mají nyní zájem o motorové palivo CNG, které je výrazně levnější než benzín. Dopravní firmy se snaží kompenzovat rostoucí náklady na platy řidičů právě přechodem na levnější palivo.
Stanice CNG v Čestlicích má výkon 170 kubických metrů plynu za hodinu.
Bonett stanice postaví i provozuje
Bonett je nejen investorem CNG stanic v síti Makra, ale zůstává i jejich provozovatelem. Na samoobslužných čerpacích stanicích při prodejnách Makro bývá tedy zpravidla osm stojanů pro klasické pohonné hmoty, k tomu nově přibude zpravidla jeden stojan na CNG se dvěma hadicemi, takže plyn mohou čerpat najednou dvě auta. Jak upozornil obchodní ředitel Bonettu Milan Fořt v Čestlicích je připraveno místo ještě pro další stojan CNG. „ Je zde velká spádová oblast,“ naznačil Milan Fořt, že prodej zemního plynu zde bude asi velký. Navíc do obchodní zóny lze snadno sjet z obou směrů nedaleké dálnice D1. Stanice na CNG má v Čestlicích výkon 170 kubických metrů CNG za hodinu a měla by zásobovat oba stojany CNG. Dostatečnou rychlost plnění zajišťují výkonné kompresory a zásobníky CNG. Na rozdíl od řidičů tankujících benzín, nebudou řidiči po natankování CNG platit u pokladen, které jsou na benzínkách Makra. Jak jsou na to zvyklí, v platebních terminálech na stojanech CNG budou moci nadále používat plynárenské i klasické bankovní karty a v některých případech i hotovost. Při použití karet plynárenských společností pak jednou za měsíc zaplatí na základě faktury.
V současnosti Bonett provozuje v Česku síť 27 stanic CNG, na konci červenci by jich měl mít už 34 stanic. Je také největším prodejcem stlačeného zemního plynu v ČR.
Vít Smrčka
Bonett
Bonett je již dva roky za sebou největším prodejcem CNG do vozidel v ČR. Působí na českém a slovenském trhu, a orientuje se na investice, provozování a dodávky stanic na alternativní paliva. Skupina má v portfoliu pod značkou BONETT EUROGAS aktuálně 27 CNG stanic v investiční hodnotě přesahující 200 milionů korun, například velké veřejné autobusové plnicí stanice CNG v Liberci, Kladně, Přerově, a dalších městech. Postavil i největší plnicí stanice CNG ve střední Evropě pro Dopravní podnik Ostrava a Dopravní podnik Brno. Bonett má podíl více než 13 % na prodeji CNG v ČR. Plánuje postavit několik desítek dalších nových CNG stanic, a pilotní LNG projekty. Celkové investice jsou plánovány na 400-500 milionů korun.
MAKRO
METRO GROUP Wholesale & Food Specialist Company (W&FS Co.) patří mezi přední hráče v segmentu velkoobchodu a distribuce potravin. Prostřednictvím svých obchodních značek METRO Cash & Carry, Real a dalších společností je METRO GROUP W&FS Co. zastoupena ve 35 zemích a zaměstnává celosvětově více než 150 000 lidí. V roce 2015/16 METRO GROUP W&FS Co. dosáhla obratu €37 miliard EUR. Zaměřuje se na poskytování služeb odpovídajících specifickým potřebám velkoobchodních i maloobchodních zákazníků, a to na regionální i mezinárodní úrovni. METRO/MAKRO Cash & Carry je součástí skupiny METRO GROUP Wholesale & Food Specialist Company. METRO/MAKRO Cash & Carry je zastoupeno ve 25 zemích, kde provozuje více než 750 samoobslužných velkoobchodů.